Win de Tournée Minérale® drinkbus
Tournée Minérale daagt je niet alleen uit om een maand lang alcoholvrij te leven, maar geeft je nu ook de kans om een unieke, duurzame Dopper thermosfles te winnen.
Update: de wedstrijd is afgelopen, 100 winnaars hebben hun Dopperfles gekregen of gaan ze krijgen. Greep jij naast de prijzen? Dan kan je je eigen Dopper-fles hier bestellen.
Bekende gezichten zeggen ‘JA!’
Ook dit jaar doen heel wat bekende Vlamingen mee aan Tournée Minérale. Bekende namen uit de muziekwereld, televisie en topsport gaan de uitdaging aan om een maand lang geen alcohol te drinken. In korte video’s delen Natalia, Zohra, Annemie Struyf, Sioen, Luka Cruysberghs, Frank Boeckx, Michael Schack, Ben Roelants, Emma Bale en Mario Goossens hun motivatie om deel te nemen.
Annemie Struyf zegt ‘ja’ tegen Tournée Minérale
Ben Roelants zegt ‘ja’ tegen Tournée Minérale
Natalia zegt ‘ja’ tegen Tournée Minérale
Michael Schack zegt ‘ja’ tegen Tournée Minérale
Mario Goossens zegt ‘ja’ tegen Tournée Minérale
Luka Cruysberghs zegt ‘ja’ tegen Tournée Minérale
Frederik Sioen zegt ‘ja’ tegen Tournée Minérale
Frank Boeckx zegt ‘ja’ tegen Tournée Minérale
Emma Bale zegt ‘ja’ tegen Tournée Minérale
Zohra zegt ‘ja’ tegen Tournée Minérale
Tournée Minérale 2025 staat voor de deur!
Vanaf 1 februari is het weer tijd voor Tournée Minérale! De Druglijn daagt dan iedereen uit om, voor het eerst of opnieuw, een maand geen alcohol te drinken.
De cijfers liegen niet: Tournée Minérale werkt
Maar liefst 95 procent van de Vlamingen kent Tournée Minérale, wat de campagne even bekend maakt als de nationale feestdag. Elk jaar doet ongeveer een op de vijf volwassenen mee aan de maand zonder alcohol. De interesse blijft dus groot. Sterker nog, het aantal deelnemers blijft groeien! Bij de deelnemers heb je zowel terugkerende als nieuwe deelnemers. En ze hebben gelijk, want onderzoek van de UGent toont aan dat deelnemers een half jaar na de campagne nog steeds gemiddeld twee glazen minder per week drinken dan daarvoor.
Editie 2025 – Ik zeg ‘ja’!
Een maand zonder alcohol levert heel wat voordelen op en kan positieve veranderingen teweegbrengen. Daarom doen veel mensen zelfs meermaals mee aan Tournée Minérale. Ze zeggen om allerlei redenen ‘ja’ tegen de maand zonder alcohol: beter slapen, sterkere sportprestaties, je fitter voelen, meer plezier tussen de lakens, bewuster met alcohol omgaan, een voorbeeld zijn voor anderen … De campagne van 2025 staat in het teken van al deze redenen om deel te nemen. Wat is jouw reden? Laat het ons weten en dan verschijnt jouw reden op de homepage!
Ben je benieuwd wat Tournée Minérale nog meer in petto heeft? Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief, Facebook, Instagram en hier, op onze website. Je vindt hier een hoop recepten en tips vinden. Zo kan je maand zonder alcohol niet meer stuk.
Op je gezondheid
Met Tournée Minérale sta je bewuster stil bij je alcoholgewoontes. Je zegt ‘ja’ tegen een gezellige februari, waarbij je je beter in je vel voelt! Veel deelnemers van de afgelopen jaren merkten op dat ze meer energie hadden, beter sliepen en zich over het algemeen frisser voelden. En het is nog goed voor je gezondheid ook!
Zeg dus ook ‘ja’ tegen Tournée Minérale en drink in februari 2025 geen alcohol. Want ook zonder kan je je perfect amuseren.
Is alcohol bij voetbal een must?
Een van de gelegenheden waar alcohol vanzelfsprekend bij lijkt te horen, is voetbal kijken. We legden enkele voetbalfans stellingen voor over alcohol en supporteren. Moet je alcohol drinken als je favoriete ploeg wint? Is het leuker met alcohol? Kan alcohol de sfeer doen omslaan? Zou je minder alcohol drinken als je geen supporter was?
“Ik heb het niet nodig”
In het filmpje ontdek je de antwoorden van voetbalsupporters Yoan, Daniël en Morgane.
Het is duidelijk dat er bij het supporteren toch wel stevig gedronken wordt. Zo zegt voetbalsupporter Daniël: “Vaak is het leuker als je gedronken hebt, maar ik vind het gênant van mezelf om dat toe te geven.” Volgens Morgane is alcohol echter niet de essentie bij het supporteren: “Ik kan me perfect amuseren zonder alcohol. Als je je goed in je vel voelt, dan heb je de extra stoot van die alcohol niet nodig”, zegt ze. Voer voor discussie dus.
Ingebakken gewoonte
Of het nu in het stadion, de sporthal of thuis achter het scherm is, bij het supporteren lijkt alcohol een sterk ingebakken gewoonte te zijn. Dat soort gewoontes even doorbreken, is het doel van Tournée Minérale. En als je erover nadenkt, is het toch bizar dat alcohol voor de fans onmisbaar lijkt? De sporters zelf drinken net heel bewust niet, omwille van de impact op hun sportprestaties!
Kan een familiefeest zonder alcohol?
Een familiefeest zonder alcohol is bijna ondenkbaar. Maar hoe noodzakelijk is alcohol eigenlijk om het gezellig te maken? We stelden de vraag aan Thuis-actrice Lynn Van den Broeck, en haar mama en schoonbroer.
“De aperitief staat al klaar”
Een van de momenten waarop het vanzelfsprekend lijkt dat we alcohol drinken, is wanneer we samenkomen met familie. Thuis-actrice Lynn Van den Broeck deed samen met haar mama Dina en schoonbroer Louis mee aan een stellingenspel dat precies daarover gaat. Kan je je amuseren op een familiefeest zonder alcohol? Krijg je vreemde blikken wanneer je eens niet wil drinken? Drink je wel eens een glas na een moeilijke dag?
Hun reacties op deze stellingen zijn de basis van het filmpje dat de komende weken via sociale media de nieuwe campagne zal inluiden. Lynn erkent in elk geval dat alcohol te vanzelfsprekend is: “Als we met zijn allen samenkomen, dan staat de aperitief meestal al klaar voordat we toekomen.”
Ik denk dat vrienden het soms moeilijk hebben als je niet drinkt
Opletten als er kinderen in de buurt zijn
Toch zijn Lynn en haar familie zich bewust van de risico’s van alcohol, en proberen ze er zo gezond mogelijk mee om te gaan. Zo vertelde haar mama na de opnames van de video ook dat ze elk jaar meedoet met Tournée Minérale. Ze voelt zich daar heel goed bij: “Je voelt het verschil wel: je slaapt beter, je concentratie is beter. Dat is volledig anders. Ik hou het meestal ook iets langer vol dan enkel die ene maand.”
Lynn en haar schoonbroer gaven nog iets anders aan: als er kinderen in de buurt zijn, dan wordt er minder gedronken. Sommige ouders in de groep drinken zelfs helemaal niet, en daar is bij de anderen ook begrip voor.
Ontdek het gesprek in de video. Herkenbaar? En hoe gaat jouw familie om met alcohol?
Blind proeven bij cocktailbar Koks & Tales: ‘In een goede mocktail primeert de smaak.’
De Hasseltse cocktailbar Koks & Tales trok al vaker de aandacht van de media, bijvoorbeeld door tijdens Tournée Minérale volledig alcoholvrij te gaan. ‘Bij een perfecte mix kun je in een blinde smaaktest het verschil niet proeven’, vertelde uitbater Rob Biesmans aan het Belang van Limburg. We namen met het Tournée Minérale-team de proef op de som en gingen blind proeven bij Koks & Tales.
Bartender Rob Biesmans zet ons rozerode drankjes voor in een mooi glas, versierd met framboos. Het drankje smaakt naar frambozen met een subtiele hint van gember en limoen. Ik denk dat ik de versie met alcohol heb, want in de versie van mijn collega Jonathan lijk ik tonic te proeven. Jonathan denkt eerst dat hij de versie met alcohol heeft, maar eens hij mijn drankje proeft verandert hij van mening. Mustafa proeft wel een verschil tussen beide drankjes, maar zou niet kunnen zeggen welk van beide alcohol bevat.
Beetgenomen door de Cheeky Virgin
Rob heeft ons op het verkeerde been gezet, want beide drankjes blijken exact hetzelfde te zijn: we proefden een Cheeky Virgin, de virgin versie van een Lazy Red Cheeks. Wanneer we de versie met wodka voorgeschoteld krijgen, lijken we het verschil met de virgin-versie wel te proeven. Maar goed, dat dachten we ook al toen we twee dezelfde drankjes voorgeschoteld kregen. De alcoholvrije versie smaakt mij in elk geval beter.
‘Als je een verschil proeft, dan komt dat niet door de wodka, want die is smaakneutraal, maar omdat er in de alcoholvrije versie meer gemberbier zit’, legt Rob uit. ‘Zaterdag krijg ik echter nieuwe alcoholvrije spirits binnen en dan ga je echt geen verschil kunnen proeven. Pas als je drie rondjes drinkt, zal je voelen wat je aan het drinken bent. We krijgen zaterdag ook een alcoholvrije rum binnen. Om dan nog het verschil te proeven tussen onze Mai Tai met of zonder alcohol moet je al heel straf zijn.’
Cocktailbar wordt mocktailbar
Rob maakte met Koks &Tales een ogenschijnlijk gewaagde keuze tijdens de eerste editie van Tournée Minérale: hij haalde alcohol in februari volledig van het menu. ‘Ik dacht dat het kalm zou zijn in de wintermaanden. Om zeker klanten over de vloer te krijgen, zette ik in op Tournée Minérale. Ik draaide de normale gang van zaken om: wie alcohol wilde, moest daar expliciet naar vragen.’
Ik heb evenveel omzet gedraaid als in een goede maand met alcohol. Er is hier toen gigantisch veel gedronken, want mensen kunnen meer rondjes drinken
De alcoholvrije februarimaand was een enorm succes: ‘Ik heb evenveel omzet gedraaid als in een goede maand met alcohol. Er is hier toen gigantisch veel gedronken, want mensen kunnen meer rondjes drinken: ze worden niet zat en de mocktails zijn goedkoper dan cocktails. In dat opzicht is het dus interessanter om zonder alcohol te werken. Door de alcohol weg te laten, draait alles ook meer om de avond in gezelschap, de beleving van het samenzijn op een leuke plek, en de ontspanning.’
Ook de groepsdruk om te drinken valt weg bij Koks & Tales, want de mocktails zien er hetzelfde uit als de cocktails en ze zijn net zo lekker. ‘Veel klanten zijn heel blij met het alcoholvrije aanbod. Vroeger durfden ze door de maatschappelijke druk niet te weigeren. Soms dronken ze tegen hun zin mee. Ook als ze nog moesten rijden, niet van alcohol hielden of in het verleden een alcoholverslaving hadden. Die mensen lieten hun drankje dan staan tot het ijs gesmolten was en het helemaal waterig geworden was. Jammer, want ze betaalden wel evenveel voor hun drankje als iemand anders. Nu weet je gewoon niet meer wie wat aan het drinken is.’
Met moeite en liefde gemaakt
Rob merkt ook buiten de maand februari een sterk toegenomen vraag naar alcoholvrije dranken: ‘De enige reden dat mensen vroeger zo massaal veel dronken, was dat er niets anders was. Niemand was met mocktails bezig, maar de alcoholvrije markt is ontzettend aan het groeien. Er komen voortdurend nieuwe dingen bij.’
Intussen staat het tweede drankje voor ons klaar, opvallend gepresenteerd in een metalen beker. ‘Dit is een Koriander Julep, een variant op de Georgia Mint Julep. Die wordt altijd in tinnen of zilveren bekers geserveerd omdat het de koelte beter bewaart in het warme weer in Georgia’, zegt Rob. In de alcoholvrije versie is de smaak van koriander prominenter aanwezig dan in de versie met alcohol. Voor de rest smaken beide versies gelijkaardig.
‘De voornaamste vraag is eigenlijk of je de alcohol mist’, zegt Rob. ‘Als de smaakbalans goed zit, dan mis je helemaal geen alcohol in je mocktail. Om een lekkere mocktail te maken, ga je anders te werk dan om een cocktail te maken. Bij een cocktail vertrek je van de alcohol als basis en weet je wat voor resultaat het zal geven. Bij een mocktail daarentegen moet je van nul beginnen en vertrekken van welke smaak je je drankje wil geven: bijvoorbeeld rood fruit, tropisch fruit, iets kruidigs, … Zo begin je te experimenteren. Het belangrijkste is dat je er net zoveel moeite en liefde in steekt, als in een cocktail met alcohol.’
Die moeite en liefde zitten hier bij Koks & Tales alvast goed, want de mocktails zijn zo overheerlijk dat ze naar meer blijven smaken.
Onderzoek Universiteit Gent: Tournée Minérale werkt!
Tournée Minérale is al jaren een overdonderend succes. Uit een onderzoek van de UGent blijkt dat tijdens de eerste editie van Tournée Minérale in 2017 meer dan 120.000 Belgen een maand lang geen alcohol dronken. En niet alleen dat. Een half jaar na datum bleek dat ze hun alcoholgewoontes nog steeds aangepast hadden.
Van 10 naar 8 glazen per week
De deelnemers van de editie van 2017 werden drie keer bevraagd: bij de start, aan het einde van de alcoholvrije maand en een half jaar nadien. 15.257 mensen beantwoordden zowel de eerste als de laatste enquête. Het resultaat is opmerkelijk: vóór de actie dronk deze groep gemiddeld 10 glazen alcohol per week. Een half jaar nadien zijn dat er nog 8. De meeste deelnemers zeiden aan het eind van de actie dat ze zich tijdens de alcoholvrije maand beter in hun vel gevoeld hebben. Die positieve effecten willen ze duidelijk niet zomaar opgeven: ze vinden het de moeite waard om zes maanden later nog steeds anders met alcohol om te gaan.
Minder uit gewoonte drinken
De deelnemers kregen, zowel in de eerste als in de laatste enquête, ook een aantal stellingen voorgelegd. Uit hun antwoorden blijkt dat hun houding ten opzichte van alcohol gewijzigd is. De deelnemers grijpen minder uit gewoonte naar alcohol, bijvoorbeeld tijdens het koken of voor de tv. Veel deelnemers verklaren ook dat ze door hun deelname bewuster met alcohol zijn beginnen omgaan, en dat ze gemakkelijker alcohol kunnen weigeren als het hen aangeboden wordt.
Ook opnieuw deelnemen heeft zin
De resultaten van UGent tonen aan dat de campagne werkt. Ze levert gezondheidswinst op (want de deelnemers drinken op zijn minst een lange tijd minder), en ze sensibiliseert. Wie meedoet, denkt na over zijn alcoholgebruik en gaat ermee aan de slag. Maar oude gewoonten zijn taai en kunnen na verloop van tijd terug de bovenhand krijgen. Door in februari (opnieuw) mee te doen met Tournée Minérale geef je je lichaam een alcoholpauze, werk je aan je gezondheid en (voor wie een tweede keer meedoet) versterk je de gezonde gewoontes die je na de vorige editie geïnstalleerd hebt.