Tournée Minérale is een begrip geworden. Zowat alle Belgen kennen Tournée Minérale en jaarlijks neemt 1 op de 5 Belgen deel aan de maand zonder alcohol. De meeste van die deelnemers schrijven zich niet in op de website. Daarom besloten we de inschrijvingen te schrappen. Je kan wel nog steeds het laatste nieuws over Tournée Minérale volgen op deze website en op onze Facebookpagina. Laat zeker ook op sociale media aan je omgeving weten dat jij deelneemt!
De bedoeling van Tournée Minérale is om de deelnemers een maand lang geen alcohol te laten drinken. Zo geef je je lichaam even een alcoholpauze, en sta je ook even stil bij je alcoholgewoontes. Je werkt er dus mee aan je gezondheid! We zijn ervan overtuigd dat je het beste effect krijgt door er helemaal voor te gaan en in februari helemaal geen alcohol te drinken.
Toch een avondje gedronken? Geen nood! Tournée Minérale is een vrijwillige actie, en we gaan daar ook niemand op controleren. Je hoeft niet te stoppen omdat je toch één keer aan de verleiding toegegeven hebt. Als je de rest van de maand wel volhoudt, zal dat het effect ervan verder niet teniet doen.
Hoe je deze maand met dat soort dingen omspringt, maakt eigenlijk niet zoveel uit. We willen de deelnemers vooral zelf laten ervaren hoe ze zich voelen als ze geen alcohol drinken, en dat ze zich ook kunnen amuseren zonder. De 'verborgen alcohol' speelt daarbij niet zo'n heel grote rol. De impact op hoe je je voelt en op je gezondheid is daarbij te verwaarlozen.
De volledig alcoholvrije bieren zijn sowieso geen probleem.
Let wel op, want een aantal 'alcoholvrije' bieren of wijnen zijn eigenlijk 'alcoholarm'. Ze bevatten dus nog een heel klein beetje alcohol. (Meestal wel verwaarloosbaar in vergelijking met het ‘origineel’.) Of deze dranken toegelaten zijn tijdens Tournée Minérale, daar kan je over discussiëren. Strikt genomen mag het niet. Maar: de bedoeling van Tournée Minérale is om de mensen te laten ervaren hoe ze zich voelen als ze geen alcohol drinken, en dat ze zich ook kunnen amuseren zonder. Per ongeluk een alcoholarme drank drinken in plaats van een alcoholvrije, maakt daarbij niet het grote verschil.
Hoe mensen reageren op alcohol, en dus ook hoe mensen reageren op het stoppen met alcohol, hangt van heel wat factoren af. Van je lichaamsbouw, van hoeveel je anders dronk, van je algemene gezondheid en conditie, van andere gewoontes… Sommige mensen dronken voor de actie ook al niet zoveel, en voelen daardoor weinig verschil. Anderen ‘vervangen’ de alcohol door een andere ongezonde gewoonte, zoals roken of snoepen, of sporten minder ‘omdat ze toch al met hun gezondheid bezig zijn’. Dat heeft allemaal een effect.
Vorig jaar deed UGent een onderzoek onder de deelnemers. Daarin zei ongeveer 9 op 10 deelnemers dat ze minstens één van de beschreven voordelen aan den lijven ondervonden hadden. Geen slecht resultaat, toch? Maar bijna niemand ervoer alle voordelen, en 1 op de 10 voelde geen effect. Dat kan dus.
Maar laat je daardoor niet ontmoedigen! De belangrijkste reden om deel te nemen, is omdat alcohol gewoon een ongezond product is. Er zijn op lange termijn heel wat gezondheidsrisico’s aan alcohol verbonden, zoals verslaving, leverziekten of kanker. Een alcoholpauze inlassen en werken aan je alcoholgebruik in het algemeen, is dus werken aan je gezondheid. En Tournée Minérale is een goede manier om dat te doen! Want uit dat onderzoek blijkt voorts dat de deelnemers van onze vorige Tournée ook ná de campagne minder drinken dan voordien.
Ja, dat mag. De kalender is een overzicht van alle dergelijke initiatieven die in februari in België georganiseerd worden. Iedereen mag hier items aan toevoegen. De Tournée Minérale-organisatie checkt elk item wel even, zodat er niets per ongeluk of onterecht in het overzicht terecht komt.
Hou er wel rekening mee dat deze kalender door iedereen te bekijken is. Als je hier een item aan toevoegt, kan op zich iedereen die daar zin in heeft, naar jouw evenement komen.
Door bij het registreren van het evenement, meerdere dagen aan te klikken in het kalendertje, zal je evenement op meerdere dagen verschijnen.
Ja, dat mag. Maar een evenement 28 keer in de kalender plaatsen is niet echt aangewezen. Selecteer, bij het registreren van jouw actie, in de kalender de eerste dag van elke week van februari. Door je beschrijving te beginnen met: ‘De hele week lang…’ is het duidelijk dat de actie doorlopend is. Aangezien websitebezoekers de items in de kalender enkel week per week kunnen bekijken, zullen ze je actie sowieso te zien krijgen.
De kalender is zo opgevat dat iedereen alle ingeschreven evenementen kan zien. Met andere woorden: ook op de Nederlandstalige versie van de website, kan de bezoeker de Franstalige evenementen bekijken. (Vanuit de redenering dat Nederlands- en Franstaligen in het hele land op uitstap kunnen gaan, en er dus geen reden is om steeds de helft van de evenementen verborgen te houden.)
Is jouw evenement tweetalig? Plaats dan in elk veld zowel de Nederlandse als de Franse informatie, gescheiden door een ‘/’ in het titelveld, of door een witregel in het uitleg-veld.