“Ik voel me herboren”: Geert stopte met alcohol drinken na Tournée Minérale

“Mijn vrouw deed al een paar jaar mee aan Tournée Minérale”, vertelt Geert. “Ik zag dat het haar deugd deed, maar zelf vond ik het niet nodig. Een glaasje wijn of bier bij het eten, dat hoorde er voor mij gewoon bij.”

Tot zijn echtgenote hem op een dag uitdaagde: “Jij kan dat niet.” Dat liet Geert niet aan zich voorbijgaan. “Toen besloot ik het gewoon een maand te proberen.”

Actiever dan ooit

Al snel merkte Geert de voordelen van een maand zonder alcohol: “Ik had meer eetlust, meer energie, en begon opnieuw dingen te doen die ik eerder had laten vallen: sporten, fietsen met de kleinkinderen … Ik voelde me echt beter.”

Vandaag is Geert bijna 15 kilo kwijt en nog altijd even gemotiveerd om alcoholvrij te leven. “Ik ben 74, maar voel me 20 of 30 jaar jonger. Zelfs mijn hartspecialist zei: “Je bent echt een herboren mens!”

Coronatijd als kantelpunt

Tijdens de coronaperiode begon Geert na te denken over zijn drinkgedrag. “Mijn werk als zelfstandige viel stil, en plots kon ik mijn kinderen, kleinkinderen, vrienden en klanten niet meer zien. Ik merkte dat ik steeds vaker een glas inschonk. Dat was het moment waarop ik besefte: ik zit in een negatieve spiraal.”

 

Die bewustwording was voor Geert een belangrijk kantelpunt. De tijdelijke uitdaging van Tournée Minérale werd een structurele keuze voor een ander leven – een alcoholvrij leven.

Twee jaar zonder alcohol en trots

Ondertussen is Geert al twee jaar volledig gestopt met drinken. “Veel mensen denken dat ik moest stoppen van de dokter, maar dat is helemaal niet zo. Ik heb het zelf gekozen, en ik ben daar trots op.”

De reacties zijn meestal positief. “Sommigen zeggen: “Proficiat!” of: “Ik zou dat niet kunnen.” Maar ik ben het bewijs dat het wél kan.”

Mont Ventoux op z’n gemak

De herwonnen energie heeft Geert ook op sportief vlak uitgedaagd. “Dit jaar wil ik de Mont Ventoux op fietsen, gewoon op mijn gemak. Maar het feit dat ik daar weer goesting in heb, zegt genoeg.”

 

En als hij dan toch ergens een pintje wil drinken? “Er zijn tegenwoordig zoveel lekkere alcoholvrije bieren op de markt. Je vindt ze in bijna elk café of restaurant. Een perfect alternatief.”

 

Ook praktisch voelt Geert het verschil: “Ik kan zonder schuldgevoel de auto nemen en met een gerust hart mijn kleinkinderen of vrienden ophalen en rondrijden.”

Ik zie het als een overwinning

Geert hoeft geen alcohol meer in zijn leven. “Ik voel me fitter, sportiever en gelukkiger zonder. Voor mij is het echt een overwinning.”

Zijn boodschap voor anderen? “Probeer het gewoon. Je verliest niets en je kan er zoveel bij winnen.”

Veerle en Jens over hun Tournée Minérale: “Je voelt je wel een beetje trots op jezelf.”

Fitter, meer energie en beter slapen

“We hoopten dat we fitter gingen zijn, meer energie zouden hebben en beter zouden slapen,” vult Veerle aan. En die verwachtingen werden ingelost. “Na twee weken begon ik echt een verschil te voelen. Ik had meer energie en kon me beter concentreren op het werk. Ik ben niet zo’n goede slaper, maar merkte ook daar een licht verschil.”

‘Werken’ om niet te drinken

Ondanks de positieve effecten was het niet altijd even gemakkelijk. “Het bleef ‘werken’ om niet te drinken,” geeft Jens toe. “De zin in alcohol ging nooit echt weg. Dat zou ooit mijn uiteindelijke doel zijn: dat ik gewoon niet meer de drang voel om te drinken. Ik drink ook meer als ik me slecht voel en minder als ik me goed voel. Op de slechte momenten vind ik Tournée Minérale dan ook het moeilijkst.”

Bij vorige edities had steeds een van hen wel eens een zwak moment, maar de voorbije editie hebben ze het echt samengedaan. “Dat hielp enorm”, zegt Jens. “In onze omgeving zijn er niet zoveel anderen die meedoen, al kent iedereen het natuurlijk. Een vriend die bij mij in de band speelt doet ook mee. Dat helpt, want de repetities zijn traditioneel momenten waarop we weleens een glas drinken.”

Alternatieven voor alcohol

Het koppel ontdekte verschillende manieren om het volhouden makkelijker te maken. “Op momenten dat we anders wel zouden drinken, hebben we vaak gekozen voor alcoholvrije biertjes”, vertelt Jens. “Die hadden we ook in huis gehaald, zodat we ’s avonds een ‘beloning’ hadden.”

Veerle lacht: “Het klinkt misschien grappig, maar mij hielp het soms al om in plaats van plat water, bruiswater te drinken. Dat het winter was maakte het ook makkelijker, want dan vind ik het lekker om ’s avonds thee te drinken.”

Gemengde reacties

“Je voelt je wel een beetje trots op jezelf dat je het doet. Je krijgt het gevoel dat je goed bezig bent”, zegt Jens. “Ik was zelf veel met Tournée Minérale bezig en vertelde tegen heel veel mensen dat ik meedeed. De reacties waren dan gemengd.” Veerle knikt: “Ja, soms zeggen ze ‘wow, echt goed bezig’, maar soms krijg je de reactie ‘waarom zou je dat doen?’ Anderen geven dan weer een recept voor een mocktail. Iedereen kent Tournée Minérale wel.”

Na 80 dagen hebben Veerle en Jens het experiment bewust afgesloten. “Dat was op een gezellige avond met vrienden”, herinnert Jens zich. “We waren het ook een beetje beu na al die tijd. Maar ook dat hebben we bewust samen gedaan.”

Doen ze dit jaar weer mee? “Sowieso!” zegt Veerle beslist. “Want je weet ergens wel dat het goed voor je is.”

Leon over zijn Tournée Minérale: “Mijn kameraden van de bierclub lachen weleens met mijn deelname.”

“Ik ben een echte bierliefhebber, maar ik drink zeker niet elke dag. Bovendien vind ik het belangrijk om bewust met alcohol om te gaan. Daarom doe ik opnieuw mee aan Tournée Minérale.”

Ik kan alles!

“Toen ik mijn eerste deelname aankondigde, zeiden mijn kameraden van de bierclub lachend: ‘Dat kan je toch niet!’ Maar ik antwoordde: ‘Ik kan alles!’ En kijk: ik heb het elk haar volgehouden. Ik ben best fier op mezelf.”

Positief voor lichaam én geest

“Ik voel me in topvorm tijdens de maand zonder alcohol. Het heeft een goede invloed op je gezondheid. Bovendien wil ik mezelf telkens opnieuw bewijzen dat ik het kan. En eerlijk? Ik heb er weinig moeite mee. Ik drink gewoon water, dat volstaat voor mij.”

Humor en steun in de bierclub

“Mijn kameraden lachen soms met mijn deelname, maar ze supporteren ook. Vorig jaar maakten ze zelfs een T-shirt met ‘Tournée Minérale’ erop. Af en toe bieden ze me een pint aan, maar dan zeg ik vriendelijk nee. Je doet mee, of je doet niet mee – zo simpel is het.”

Een inspirerend voorbeeld

“Ik merk soms dat mensen het raar vinden als je een maand geen alcohol drinkt. Maar ik hoor ook steeds vaker: ‘Misschien doe ik volgend jaar ook mee.’ Deze editie zei een vriendin: ‘Als jij dat kan, kan ik het ook.’ En kijk: ook zij hield het de hele maand vol.”

Cathy over haar Tournée Minérale: “Sinds de menopauze heb ik meer last van alcohol.”

Betere slaap

Cathy’s belangrijkste reden om mee te doen, is dat het goed is voor je lichaam: “Sinds de menopauze, merk ik de effecten van alcohol eens zo hard, zelfs van kleine hoeveelheden. Als ik bijvoorbeeld ’s avonds een glas drink, lig ik ’s nachts wakker te zweten. Zonder slaap ik gewoon beter. Niet drinken heeft bovendien een positieve impact op mijn gewicht.”

Lekkere tonic zonder gin

Soms neemt Cathy samen met haar gezin deel, maar meestal doet ze het alleen: “Ik heb er ook weinig moeite mee om het vol te houden. Ik kan evengoed genieten van een lekkere tonic zonder gin. Daar doe ik dan ook bloemetjes en steranijs in.

Ik merk dat geen alcohol drinken steeds meer ingeburgerd geraakt. Zo heb ik vrienden die een wijnhandel hebben en die nu ook elk jaar de non-alcoholische dranken in de kijker plaatsen.”

Lot over haar Tournée Minérale: “Ik ga de alcoholvrije maand met een zekere mildheid tegemoet.”

“Ik heb al een paar keer meegedaan met Tournée Minérale.  Het is me nog nooit gelukt om volledig nee te zeggen, maar ik ga er in die periode wel veel bewuster mee om. Ik kies er dan voor om enkel alcohol te drinken waIknneer ik er echt zin in heb, bijvoorbeeld om een glas natuurwijn of een bier te proeven dat ik nog niet ken.

Ik ben niet te streng voor mezelf en ga die alcoholvrije periode met een zekere mildheid tegemoet. Voor mij is een editie niet gefaald als ik eens heb ‘gezondigd’. Dat werkt voor mij het beste. Ik wil vooral bewust bezig zijn met wanneer ik alcohol drink en waarom.

Op mijn deelname heb ik alleen maar positieve reacties gehad. Soms zeg ik dat ik meedoe aan Tournée Minérale, soms vermeld ik het niet. Tegenwoordig wordt er sowieso niet vreemd gereageerd als je een alcoholvrij biertje of ander drankje bestelt.

Alcoholvrije alternatieven

Sinds mijn eerste deelname aan Tournée Minérale heb ik een aantal gewoontes aangepast. Zo heb ik ook altijd alcoholvrije biertjes of andere alternatieven in huis, voor mij en mijn partner, of om aan te bieden aan bezoek. In de zomer drink ik graag een biertje als dorstlesser, dat is nu standaard een alcoholvrij biertje. In de winter zetten we regelmatig thee, want ik vind het wel fijn om ’s avonds te ontspannen met een aromatisch drankje.

Het grootste voordeel als ik geen alcohol drink, is dat ik fris opsta en met meer energie aan de dag begin. Ik ben geen ochtendmens en als je je dan nog een beetje katerig voelt, is het helemaal om zeep.

Mentaliteit wijzigt

De laatste jaren merkte ik dat de mentaliteit rond alcohol aan het veranderen is. Al zijn er nog dingen voor verbetering vatbaar. Zo staat een fles wijn bij een etentje vaak binnen handbereik, waardoor je gemakkelijk je glas bijvult. Of ze komen zelfs rond om je glas bij te vullen. Wil je dat niet, moet je dat al expliciet duidelijk maken. Of de cava wordt je bij een receptie gewoon in de handen geduwd.

Als ik samen met mijn partner een fles wijn opendoe, drinken we die vaak leeg. Producenten zetten nu nog totaal niet in op kleinere verpakkingen. Als er kleinere flessen zouden zijn, zouden we het gewoon bij één glas houden. Maar het aanbod daarin is nog vrij beperkt.

Dit jaar doe ik zeker weer mee aan Tournée Minérale. De campagne is toch een gevestigde waarde en blijft mensen aanmoedigen om bewuster om te gaan met alcohol.

Marijke over haar Tournée Minérale: “Als ik niet drink, voel ik me alerter en fitter.”

“Ik heb al een viertal keer meegedaan aan Tournée Minérale. De reden? ’s Avonds drink ik al eens graag een glas, bijvoorbeeld een speciaal bier. Zo kom ik gemakkelijk uit op een aantal dat meer is dan de norm en ook meer dan ik zelf zou willen.

De wetenschap dat tijdens deze periode veel mensen tegelijkertijd stoppen met alcohol, is voor mij een grote steun. Ook in mijn omgeving zijn er veel mensen die meedoen: mijn dochter, vriendinnen, collega’s … Af en toe is er wel iemand die negatief reageert en erop aandringt dat je toch een glas mee drinkt. “Je weet niet wat je mist”, hoor ik dan. Maar dat kan ik goed relativeren.

Gewoontedrinken tegengaan

Sinds mijn eerste deelname aan Tournée Minérale denk ik veel meer na over mijn alcoholgebruik. Ik volg online ook een alcoholcoach, die je helpt te stoppen of minderen met alcohol. Aan zijn tips heb ik al veel gehad. Ik zie mezelf niet meteen geheelonthouder worden, maar ga er wel bewuster mee om. De laatste maanden probeer ik het gewoontedrinken tegen te gaan. Daardoor heb ik veel minder gedronken.

Ik dacht altijd dat ik vrij goed tegen alcohol kon, maar merk nu ook de fysieke voordelen van niet drinken. Als ik niet drink, voel ik me alerter en fitter in mijn hoofd.”

Tinne over haar Tournée Minérale: “Ik heb evengoed tot in de vroege uurtjes staan dansen”

“Ik deed vorig jaar voor de tweede keer mee aan Tournée Minérale en ben er helemaal voor gegaan. Zo heb ik er zelfs voor gekozen twee maanden geen alcohol te drinken. Ik deed voor mezelf mee aan Tournée Minérale, want ik wilde eens bewust een periode niet drinken. Het volhouden vond ik totaal niet moeilijk! Tijdens die periode was er een feestje van mijn werk en ik heb evengoed tot in de vroege uurtjes op de dansvloer gestaan.

Frisser en meer energie

De laatste jaren merk ik dat alcohol drinken steeds meer negatieve bijwerkingen heeft voor mij. Ik krijg er hartkloppingen van en slaap minder en onrustiger. De dag nadien heb ik vaak een ‘zware kop’. Zonder alcohol voel ik mij sowieso frisser en heb ik meer energie.

Bewuster omgaan met alcohol

Er wordt er ook niet meer lacherig over gedaan wanneer je zegt dat je geen alcohol drinkt. Mensen reageren positief en moedigen je eerder aan. Ze zeggen dan bijvoorbeeld: “wow, je bent goed bezig!” of “ik weet niet of ik het zou kunnen”.

Er zijn tegenwoordig zoveel alcoholvrije alternatieven, zoals mocktails en alcoholvrij bier. En dat helpt natuurlijk. Ik herinner me nog dat ik het speciaal vond dat een restaurantuitbater voor mij een mocktail maakte toen ik 18 jaar geleden zwanger was. Het woord ‘mocktail’ bestond toen nog niet eens!

Zo hoop ik ook mensen te inspireren om zelf eens alcohol te laten. Volledig ermee stoppen wil ik niet, maar ik wil er wel bewuster mee omgaan. Volgend jaar doe ik weer mee!”

Martine over haar Tournée Minérale: “Het is voor mij een grote steun dat je niet alleen bent”

“Tournée Minérale is voor mij een periode van bewustwording. In de eerste plaats doe ik mee uit gezondheidsoverwegingen. Alcohol leidt tot heel wat kwaaltjes, zoals hart- en vaatziekten. Sinds de menopauze schommelt mijn gewicht wat en ook daar is alcohol een boosdoener in.

Alcohol is alomtegenwoordig

Ik sta er van te kijken hoe alomtegenwoordig alcohol is in onze samenleving: in het dagelijkse leven, in reclame … Als ik ga sporten, wordt er nadien bijvoorbeeld vaak een ‘tournée’ gegeven. In de supermarkt waar ik mijn boodschappen doe, is de eerste rayon die je door moet gevuld met alcohol en chips.

Mijn generatie heeft volgens mij ook een moeilijkere relatie met alcohol dan de jongere generatie. Alcohol lijkt er altijd bij te horen. Ik heb drie kinderen en die gaan er veel bewuster mee om. Dat de jongere generatie de oudere attent maakt op haar relatie met alcohol, vind ik een goede zaak.

7 deelnames aan Tournée Minérale

Dat je niet alleen bent als je Tournée Minérale doet, is voor mij een grote steun. Ook mijn man doet mee. We steunen elkaar en sommen vaak de voordelen op. Hij is bijvoorbeeld beginnen sporten en ook dat gaat beter zonder alcohol. Ik neem al zeven jaar deel aan Tournée Minérale en tot nu toe is het mij altijd gelukt om zelfs langer dan een maand de alcohol te laten. Ook de rest van het jaar probeer ik een gezond evenwicht te vinden.”

Bob over zijn Tournée Minérale: “Het goede voorbeeld geven werkt.”

“Ik vind Tournée Minérale een fantastisch initiatief en doe al jaren mee, samen met mijn vrouw”, zegt Bob. “We doen het voornamelijk uit gezondheidsoverwegingen. Na de maand februari dankt mijn lever mij! Zelf doe ik het nog een keer over in de maand november.

Sowieso gaan we het hele jaar bewust om met alcohol. Zo zouden we nooit alcohol drinken en rijden. Als we naar een feest gaan, spreken we consequent af wie er bob is.”

Even gevaarlijk als sigaretten

Bob stelt zich vragen bij hoe alomtegenwoordig en algemeen aanvaard alcohol in onze samenleving is: “Drinken is voor velen een gewoonte, terwijl alcohol helemaal niet gezond is. Toen ik met pensioen ging, ben ik al volledig gestopt met het drinken van sterkedrank. Dat was een bewuste keuze, want ik heb er al mensen uit mijn omgeving aan onderdoor zien gaan, ook al in mijn jeugd. Het is gevaarlijk spul, ik zag iemand er ooit zelfs blind van worden.

Tegenwoordig staan er op de sigarettenpakjes allemaal lelijke foto’s die de gevolgen van roken tonen. Maar op pakweg een fles whisky staan die foto’s nog steeds niet, terwijl het even schadelijk is.”

Het goede voorbeeld geven

“Door aan Tournée Minérale mee te doen toon je volgens mij de weg aan anderen. Mijn kinderen hebben bijvoorbeeld nooit een sigaret aangeraakt, omdat wij nooit rookten. Ook met alcohol zijn ze gematigd. Het goede voorbeeld geven werkt!”

“Het is gek hoe we als samenleving de boodschap uitdragen dat bij elke emotie alcohol hoort.”

Waarom besliste je geen alcohol meer te drinken?

Ik had al langer het idee dat mijn relatie met alcohol misschien niet de gezondste was. Ik dronk altijd graag en beleefde er veel plezier mee, maar daarna volgden vaak diepe dalen. Met een zware kater dacht ik dikwijls: ik ga nooit meer drinken. Bovendien vond ik het ook altijd heel aangenaam om een periode niet te drinken. Tijdens mijn zwangerschappen bijvoorbeeld, maar ook op andere momenten laste ik weleens een maand zonder alcohol in. Uiteindelijk hakte ik definitief de knoop door nadat ik te veel had gedronken op een feestje, maar dat was dus zeker geen impulsieve beslissing. Het idee was al jaren aan het rijpen.

Hoe reageerde je omgeving op je beslissing?

In het begin was het echt afschuwelijk. Zeker bij oppervlakkigere kennissen. Mensen kenden me altijd al als een drinker en doorgaans was ik een van de gangmakers bij sociale gelegenheden. Ik had van die mensen eigenlijk verwacht dat ze me zouden steunen, maar dat was dus niet zo. Ik kreeg veel reacties als: ‘Alee, kom eentje!’ of ‘Dat meen je toch niet? Dat is zo ongezellig!’ Bij die kennissen zijn er dus wel wat contacten gesneuveld.

Mijn goede vriendinnen daarentegen hebben er gelukkig nooit vervelend over gedaan. Er zijn een aantal mensen en gezelschappen met wie ik nog even graag optrek – ook al drinken zij wel en ik niet. Toch vond ik het in het begin erg eenzaam. Je wordt gewoon vergeten als niet-drinker. Het is uitzonderlijk dat je een lekker alternatief aangeboden krijgt, waardoor ik me soms wat minder welkom voel. Je voelt je een spelbreker en je valt erbuiten, want zodra iemand drie glazen wijn gedronken heeft, heb je een ander soort gesprek. Ofwel kan je dat als nuchtere mens geamuseerd en vertederd aankijken, ofwel denk je: ik kan beter naar huis gaan om een boek te lezen.

Kijk je anders naar alcohol nu je niet meer drinkt?

Zeker. Ik had wel al gemerkt hoezeer alcohol verankerd was in mijn leven en mijn omgeving in de periodes dat ik een maand niet dronk. Maar ik vind het steeds gekker dat er zo weinig bewust met alcohol wordt omgesprongen en dat het zo geminimaliseerd wordt. Het gaat vaak over het verslavende aspect van alcohol, maar er is ook een emotioneel aspect aan onze omgang met alcohol. En dat vind ik veel verontrustender.

Er is altijd wel een reden om te drinken: Ofwel is het feest en vieren we met alcohol. Ofwel drinken we omdat er iets te verwerken is. Onze samenleving cultiveert die emotionele kant van alcohol op een heel rare manier. Ik vind het hoe langer hoe minder kunnen dat we dat als samenleving gewoon normaal vinden en de boodschap uitdragen dat bij elke emotie alcohol hoort.

Heeft hoe je als tiener leerde omgaan met alcohol een impact gehad op je verdere leven?

Ja. Het heeft me denk ik vatbaar gemaakt voor een ongezonde relatie met alcohol. Mensen zeggen soms: “Ik beloon mezelf met alcohol.” Ik beloonde mezelf niet zozeer, maar ik loste heftige emoties op met drinken. Ik heb als journalist altijd een stresserende job gehad, waarvan ik de stress voor mezelf wat ontkende. Mijn werk bracht een adrenalinerush met zich mee, wat ik daarna temperde met een glas. Zowel bij positieve als bij negatieve emoties hoorde alcohol: bij sociaal verkeer waarin ik niet goed wist wat te doen of te zeggen, als ik verdrietig was, …

Ik mis alcohol nog altijd het meest na een deadline of een spannend interview. Soms denk ik tijdens een zware werkdag: verdomme, kon ik straks maar een glas wijn drinken. Dan weet ik dat het tijd is om een stapje terug te nemen en mezelf rust te gunnen. Ik vind het geen nadeel dat ik op die momenten geen glas meer kan drinken. Het lijkt de snelste route naar ontspanning, maar je verwerkt niet echt iets. Als je ergens verdriet over hebt en drie glazen wij drinkt, dan is het even over, maar het is niet opgelost. Een manier vinden om efficiënt te ontspannen zonder alcohol te drinken, was voor mij het allermoeilijkste.

Heb je dan andere manieren gevonden om te ontspannen?

Ik heb gemerkt dat ik alles waarvan ik zin krijg om een glas te drinken, kan oplossen met een halfuur wandelen. Ik kan nu na een interview tegen mezelf zeggen: “Ik heb een interview van drie uur achter de rug. Eigenlijk is mijn concentratie voor vandaag uitgeput en dat mág.” Als ik dan voel dat het op is en dat ik het nodig heb een uur te gaan wandelen om terug onder de mensen te kunnen zijn, dan doe ik dat gewoon. Dat bestond vroeger niet, dat heb ik echt moeten leren. Ik heb ook veel aan yoga.

Zijn er ook nadelen aan niet meer drinken?

Het is het lastigst in het uitbouwen van nieuwe contacten. Je kan niet stiekem niet drinken dus je moet je wel identificeren als niet-drinker. Als het uitgaansleven losbarst in Brussel krijg ik soms nostalgie naar de tijd dat ik wel nog dronk. Je bent uitgesloten van de collectieve roes van de nacht, die uren waarin niets lijkt te tellen en iedereen je vriend zou kunnen worden. Ook al weet ik dat die verbondenheid van de roes nep is en dat ik het de volgende dag moet bekopen.

Het blijft soms ook wat eenzaam in een drinkend gezelschap en ik heb ook het idee dat mensen me als een spelbreker zien. Zo keek ik vroeger zelf naar mensen die niet meedronken. Je had de drinkers, de rokers en de seuten. En nu denk ik: Waarom dacht ik dat zelfs maar? Waarom zouden mensen die drinken en roken interessante spannende mensen zijn? Je maakt jezelf wijs dat die alcohol zo belangrijk is. Dat is toch raar?

Had je bepaalde angsten rond stoppen met alcohol drinken?

Ik vraag me hoe langer hoe meer af waar ik zo bang van was. Ik vreesde dat ik altijd de drang zou voelen om te drinken als ik andere mensen zag drinken. Dat is helemaal niet het geval. Ik heb altijd wijn in huis voor als er vrienden komen. Het was eigenlijk meer de routine die eruit moest. Al die momenten waarop je normaal met een glas wijn in je handen staat, daar moet je telkens iets anders bedenken om te drinken. Gelukkig hebben veel cafés tegenwoordig een hoop lekkere alcoholvrije alternatieven. Het is lastiger als je het niet zelf in de hand hebt, zoals bij mensen thuis of op een receptie.

Mijn grootste angst rond stoppen met alcohol drinken, was dat ik iemand anders zou worden: dat is ook effectief gebeurd. Maar ik zie dat niet als een nadeel. Ik sta veel beter met mezelf. Ik erken mijn emoties, geef toe wat ik voel en loop er niet van weg. Ik merk wel dat ik het lastiger heb met de buitenwereld sinds ik niet meer drink, bijvoorbeeld met emoties van anderen. Op dat vlak ben ik niet goed afgegrensd. Alcohol legde een soort sluier tussen mij en de wereld, waardoor dat allemaal wel lukte. Maar ik moet nu veel meer alleen zijn.

Ik heb er ook weinig aan samen te komen in grote groepen waar het vooral om de ambiance draait en de gesprekken op niks trekken. Als een gezelschap mij nu niet inspireert of het geestig vindt om ermee te lachen dat ik niet meer drink, dan ga ik gewoon weg. Toen ik nog alcohol dronk liet ik meer passeren, want na drie glazen wijn is niks nog heel erg. Dat ik keuzes moet maken in met wie en hoe ik mijn tijd doorbreng, vind ik dus een voordeeI. Ik voel terug veel beter wat ik wil en doe dat dan ook. Zo heb ik me bijvoorbeeld opnieuw ingeschreven op de muziekschool.

Heb je nog voordelen ervaren door niet meer te drinken?

Het eerste wat ik opmerkte was dat ik veel beter sliep. Ik dacht dat ik gedoemd was de rest van mijn leven slecht te slapen, dat dat een leeftijdsding was. Maar na een week sliep ik al zoveel beter. En door beter te slapen ben ik ’s morgens klaar om op te staan. Ik voel me veel scherper en zowel fysiek als mentaal heel stabiel.

Luc groeide op met alcohol, maar de tijden veranderen

Scheve kepie

Ik kom uit een familie van Bourgondiërs, en kwam dan ook al vroeg met alcohol in aanraking. Ik moet 14 geweest zijn voor mijn eerste pintje. Maar dat was normaal toen. Ik zag het ook thuis. Mijn vader was postbode, en ik geloof dat op heel wat adressen een druppelke voor hem klaar stond. En dan na zijn ronde nog een paar pintjes met de collega’s… Hij zal zeker elke dag gedronken hebben, en kwam vaak thuis met de kepie scheef op zijn hoofd.

 

Toen ik ging werken, zag ik hetzelfde verhaal. Ik herinner me op mijn eerste werkplek een collega die zijn werkdag steeds op dezelfde manier begon: met zijn krant, een kop koffie, en een cognac. Uiteindelijk ben ik gaan werken bij het ACV, in de afdeling voor brouwerijen en horecazaken. Dus ook daar was alcohol overal, en je merkte dat de mensen daaraan gehecht waren. Onderhandelingen over loon waren vaak gemakkelijker dan onderhandelingen over het beperken van de gratis alcohol voor werknemers. “Van mijn bier blijven ze af!”

Tijden veranderen

Uiteindelijk zijn we op dat vlak toch wel een kantelpunt gepasseerd. De laatste jaren dat ik werkte, zag je toch veel minder alcohol op de werkvloer. En ook bij mezelf merk ik dat er iets gekanteld is. Je moet niet ver zoeken om de schade van alcohol te zien. Mijn vader is gestorven toen hij jonger was dan ik vandaag. Net als die collega die zoveel dronk. Dat zal wel niet alleen de alcohol geweest zijn, maar bij het alcohol drinken hoort vaak ook vanalles anders dat ongezond is: roken, ongezond eten, … Ik heb op een bepaald moment voor mezelf beslist: ik wil daarmee opletten.

Toen Tournée Minérale de eerste keer in het nieuws kwam, wou ik dat dus ook proberen. Het gaat niet vanzelf hoor, ik denk wel eens: Oh, een pint vanavond, dat zou smaken! Maar die momenten gaan snel voorbij. Ik weet dat ik het kan. Als ik afgesproken heb met vrienden, en ik heb beslist dat ik niet ga drinken, dan gebeurt dat ook zo. En dan heb ik een even fijne avond gehad. Het is leuk om te weten dat me dat lukt.

 

Andere smaken

Volgens mij kiezen mensen soms activiteiten omdat ze weten dat ze er alcohol zullen kunnen drinken. Ik deed dat zelf ook, hé: als ik op restaurant ging, dan dacht ik aan dat glas rode wijn dat ik ging drinken, voor ik aan het eten dacht. Hetzelfde met naar de voetbal gaan: de mensen houden wel van voetbal, maar gaan ze ook niet evenveel omwille van de pintjes in de kantine achteraf?

 

Ik merk, nu ik zelf minder drink, dat mijn behoeften veranderen. Een glas limonade kan me nu enorm smaken. En een warme chocomelk voor het slapengaan, dat doet soms heel veel deugd. Het zijn zaken die vroeger nooit in me opgekomen zouden zijn. Dus je ziet maar hoeveel ruimte die alcohol eigenlijk inneemt hé? Terwijl ik er me nu echt beter bij voel een tijdje niet te drinken. Het gaat me goed af!

Luc werd in februari 2023 over zijn ervaringen geïnterviewd door het Radio 1-programma De Wereld van Sofie. Dat interview is hier nog steeds te beluisteren. Dit artikel is gebaseerd op wat hij toen vertelde.

De ervaring van Philip: “Kwaliteitsmomentjes kunnen net zo goed zonder alcohol.”

Waarom deed je mee aan Tournée Minérale?

Ik heb altijd al alcohol gedronken, en had me daar nooit eerder vragen bij gesteld. Toen Tournée Minérale voor het eerst onder de aandacht kwam, leek me dat wel een uitdaging. Ik wou voor mezelf bewijzen dat ik een maand zonder kon. Dat is gelukt, en daar was ik blij om. Ik was trots dat ik het volgehouden had.

Mijn gewoontes zijn door die eerste maand zonder alcohol ook echt wel veranderd. Ik merk dat mijn goesting in alcohol afgenomen is, en dat voelt goed. Ik doe sindsdien elk jaar mee aan Tournée Minérale.

Was het soms moeilijk om de alcoholvrije maand vol te houden?

In het algemeen viel dat nogal mee, maar af en toe moest ik toch even doorbijten. Ik denk dat dat kwam omdat alcohol drinken voor mij vaak een kwaliteitsmomentje was. Als ik even wou ontspannen, nam ik er een drankje bij. Tijdens Tournée Minérale ging dat plots niet meer…

Hoe kwam je die momenten dan door?

Ik heb manieren gezocht om die kwaliteitsmomentjes anders in te vullen: bijvoorbeeld iemand bellen die ik graag zie, of een wandeling maken. En nadien was de goesting ook weer weg.

Doet je omgeving ook mee?

Nee, van mijn goede vrienden of directe familie is er niemand die ook meedoet. Maar ik praat er wel met hen over. Als ze het weten, is het gemakkelijker om niet mee te drinken. En ik vind het ook wel een belangrijk onderwerp om eens over te praten.

Heb je tips voor de andere deelnemers?

Het belangrijkste is dat je op voorhand eens nadenkt over die kwaliteitsmomentjes in de maand zonder alcohol. Zoek manieren om dat in te vullen en plan die in. Dat helpt tijdens de moeilijkere momenten.

Wees ook mild voor jezelf wanneer je toch eens alcohol drinkt. Dat is me ook al eens gebeurd terwijl ik eigenlijk meedeed. Maar dan heb ik mijn Tournée Minérale gewoon verlengd met het aantal dagen waarop ik alcohol had gedronken.